2015 pavasaris – eksperimentai ledinėje vonioje

Pamenu kaip atsargiai lipau iš vonios, kurioje prieš 20min. plaukiojo trys kilogramai ledo kubelių. Nepasakyčiau jog jaučiausi sušalęs. Tiksliau, tai buvo naujas, kitoks, iki tol nepažįstamas sušalimo lygis. Mano raumenys buvo gerokai sustingę, todėl visus judesius stengiausi atlikti lėtai ir užtikrintai.
Perbraukiau per krūtinę rankšluosčiu ir riktelėjau iš skausmo. Mano speneliai buvo taip sukietėję, jog vos jų nenusiplėšiau. Toliau, negrabiais rankų judesiais apsivilkau termo drabužius, kuriuos naudoju būdamas ant sniego. Apsirengiau dar du sluoksnius šilčiausių savo rūbų, tris poras kojinių, kepurę ir šaliką. Sulindau į miegmaišį ir tokiame kokone atsisėdau prie kompiuterio. Netrukus prasidėjo protarpiniai, nekontroliuojamo drebulio etapai.

Didelio entuziazmo dėka atlikau truputį per daug ir per anksti. Tačiau, po trečios tokios ledo vonios, per septynias dienas, netekau nedidelio, bet pastebimo kiekio kūno riebalų. Nesusirgau, miegodavau kaip užmuštas, o dienomis po to jaučiausi fantastiškai. Šaltis veikia!

Šaltis tikrai veikia

Ir gali išmokyti tave įvaldyti unikalius kūno sugebėjimus. Ko gero nėra žmogaus, kuris nežinotų jog šaltas dušas ar suplanuotas pasimurgdymas eketėje yra sveikatos lavinimo metodas. Šio straipsnio tikslas parodyti kuo ko reikia pradėti ir už rankutės nuvesti tave po šaltu dušu.

Todėl, kol kas, ekstremalias praktikas paliekam nuošalyje. Juolab, teisingai atliktas dušas reikalauja pakankamai sveiko proto ir yra pradžia, nuo kurios gali toliau bendrauti su šalčiu.
Vienas metodas yra šokti tiesiai po šaltu vandeniu. Tačiau tai gan drastiška ir po kiek laiko gali atmušti motyvaciją. Žemiau yra praktinis gidas, kaip tapti šalto dušo meistru palengva. Ir išsaugoti savo spenelius.

Pradėk su galva

Veide yra supintas tankus kraujagyslių tinklas. Tai pirma kūno dalis, kuri išduoda emocijas ir tai, kad mums šalta arba karšta. Kadangi galva yra labai arti torso ir širdies, kraujo cirkuliacija veide vyksta labai efektyviai.

Jei bijai šalčio kaip velnias ugnies – pradėk ryte praustis veidą šaltu vandeniu. Šis triukas, bet kokiu paros metu, suteiks žvalumo ir atgaivos dozę. Jei nori žengti toliau gali paimti dubenį, kuriame tilps tavo veidas, maždaug iki ausų. Pripildyti jį šalto vandens ir įmaišyti šaukštą druskos. Tuomet padėk viską į šaldiklį. Druska neleis vandeniui užšalti. Kai ateis laikas ištrauk dubenį ir pamerk ten savo veidą tol, kol gali be streso sulaikyti orą.

Pirmi žingsniai po šaltu dušu

Pasipuošei savo gimtadienio kostiumu, jau stovi duše, tačiau rankos nekyla atsukti vandenį? Pradėk nuo šilto dušo. Šlapiam kūnui lengviau pakelti šalto vandens sukeliamą stresą. Todėl gali įprastas maudynes pabaigti šaltu dušu ar net keliais šalto/karšto vandens etapais. Rask metodą, kuris veiktų tau. Tokia, kontrastinė terapija, nuo seno, praktikuojama visame pasaulyje, pirčių pavidalu.
Dar prieš žengiant į dušą tvirtai apsispręsk ką ten darysi ir kiek laiko tai truks. Jei planuoji išbūti po šaltu vandeniu minutę – nuspręsk būti 30 sek. Atsikartojantis būdas kaip išsiugdyti bet kokį įprotį yra daryti mažiau nei išties sugebi. Tai reikalauja mažiau valios pastangų ir leidžia lengvai laimėti, o tai motyvuoja toliau kartoti praktiką.

Sušilti prieš dušą – padeda

Jei ryte atlieki jogą, bėgioji ar užsiimi dar kokiais nors aktyviais fiziniais reikalais – dar geriau. Pramankštinti ir sušildyti raumenys dar labiau myli šaltą dušą. Ir tai šiek tiek palengviną visą procesą psichologiškai.

Pilti vandenį ant atskirų kūno dalių

Gerai, nusprendei iškart pradėti nuo šalto dušo, bet rankos vistiek nekyla prie rankenėles. Atsukti vandenį tekėti, pasisemk jo į delnus ir nusiprausk veidą. Tuomet po krentančiu vandeniu pakišk pėdas. Ajurveda (Hinduistinis gero gyvenimo mokslas) rekomenduoja atskirai aplieti kiekvieną kūno dalį. Nesu tikras ar dėl to jog taip lengviau, jei maudaisi po kibiru, tačiau tai irgi neblogas triukas. Smegenys nenusprogsta iš baimės, kai dušu ramiai perlieji vieną ranką iš vidaus ir išorės, paskiau kitą. Tuomet po vieną koją, savo, privačias vietas, apatinę nugaros dalį, sėdynę, krūtinę, viršutinę nugarą ir pečius. Veikia kaip tikras ritualas.
Jei išdrįsi – labai smagu staigiai pakišti galvą po šaltu vandeniu. Tai nusiunčia galingą šalčio bangą žemyn, per visą stuburą.

Pradėk nuo absoliutaus minimumo – penkios ar dešimt sekundžių pilant šaltą vandenį ant kiekvienos, atskiros kūno dalies yra puiki pradžia. Daryk taip bent porą savaičių. Prisimink, kad mažos pergalės, visada, veda prie didelių tikslų.


Torsas – pagrindinis šalčio terapijos taikinys

Žmogus, ant krūtinės arba nugaros, apipiltas šaltu vandeniu, atlieka nekontroliuojamą įkvėpimą. Panašiai nutinka jei kažkas tiesiog išgąsdina. Tai refleksas, po kurio smegenys pasiruošia veiksmui. Pirma kūnas sustingsta, tuomet smegenys įvertina –  bėgti, ar pasiruošti kovai (duše dažniausiai norisi bėgti).

Čia sužaidžia klajoklinis nervas. O tu gali pradėti mokytis įdomų triuką.
Prieš žengdamas po dušu įkvėpk ir prieš pat vandeniui paliečia krūtinę – suspausk lūpas ir kontroliuojamai iškvėpk – priešingai nuo automatinės kūno reakcijos. Tai pirmas žingsnis prie vieno iš didžiausių šalčio terapijos privalumų – sugebėjimo daryti įtaką savo autonominei nervų sistemai.

Papildymas 2016/9/29

Aukščiau rekomendavau žengi po šaltu dušu atstačius krūtinę. Vis tik, dabar to nerekomenduoju. Dėl priežasčių, į kurias dabar nesigilinsiu, tai gali būti kiek pavojinga. Ypač jei tik pradedi užsiiminėti šaltu dušu. Vietoje krūtinės – atsisuk į vandenį nugarą. Ant nugaros, pečių ir kaklo gali pilti kiek tik nori vandens. Jei kažkiek jo nutekės ant krūtinės – nieko blogo.


Komforto zonos

Atėjus laikui pajausi, kad kūno dalys, ant kurių bėga vanduo, gan greitai tampa nejautrios šalčiui. Tai natūrali organizmo reakcija, kurios metu kraujas atsitraukia į vidinius audinių sluoksnius. Šis efektas visada pasireiškia po minutės ar dviejų, kai vanduo teka per krūtinę arba nugarą. Tavo kūnas apsipranta su šalčiu, ko mes ir norime. Pasiekus tokią, komforto zoną, atlikai svarbiausią darbą – šaltis suteikė tau naudą. Gali lysti laukan.

Pastebėjau jog judėdamas po šaltu dušu, pavyzdžiui brūžindamas save kempine ar trindamsis rankomis, okupuoju smegenis kitomis mintimis nei: „šalta, šalta, šalta, gal jau užteks, ar dar ne?“. Tai leidžia lengviau ir ilgiau išbūti po šaltu vandeniu.
Ar tai yra geriau nei nusiraminti ir susikaupti į patį šalčio jausmą?

Šiek tiek apsipratus ir sutvardžius panikuojančias smegenis, galima susikaupti į tai koks, būtent, yra tas šalčio jausmas. Tai ypač įdomu, nes ilgainiui šaltis nustoja būti nemalonus.


Šaltis kaip treniruotė

Visiems suprantama logika – jei nori pakelti didesnį akmenį, tada imi ir kilnoji akmenis – treniruoji savo raumenis. Panašiai, galima treniruoti savo kūną panaudojant kontroliuojamą šalčio terapija. Tai didins tavo imunitetą daug stipriau nei bet koks, suvalgomas, preparatas.
Kai tapsi šiek tiek pažengęs ruonis gali pakelti kaklą ir pilti šaltą vandenį ant gerklės. Tačiau atlik tai pamažu. Tokia praktika, ilgainiui, leis atsisveikinti su gerklės peršalimais.

2015 rudenį man teko malonumas 10 dienų gyventi ir medituoti Vipasanos stovykloje. Trečią dieną orai kaip reikiant atvėso ir pasipylė lietus. Gera dalis dalyvių pradėjo sloguoti ir čiaudėti, prasidėjo tikra epidemija. Tačiau neabejoju jog kasrytinis šaltas dušas (reguliariai praktikuojamas 6 mėn.) ir kontrabandinis vitaminas C buvo tai, kas leido mano imunitetui nepalūžti.


Kas vyksta šalčio terapijos metu

Viena iš organizmo funkcijų yra, bet kokia kaina, palaikyti  37 C temperatūra aplink vidaus organus. Pakliuvus į situaciją, kurioje kūno šiluma sparčiai krenta, organizmas „uždaro“ kraujo tekėjimą į išorinius audinius ir labiausiai nuo torso nutolusias vietas.

Tai paaiškina jausmą, kai po šaltu dušu nustoja būti šalta. Mažiau kraujo pasiekia išorinius audinius, kuriuose yra nervų galūnės, kurios nustoja siųsti signalus į smegenis. Kai kraujo temperatūra, išoriniuose audiniuose nukrenta apie 10 laipsnių žemiau normos, kraujagyslės vėl atsidaro ir tas vietas pasiekia šviežias kraujas, o kartu ir ištisas hormonų kokteilis. Taip galima paaiškinti energijos ir geros savijautos antplūdį, kuris užlieja išėjus iš šalto dušo.


Šiandien netrūksta įrodymų, jog didelė dalis žmogaus fizinio ir psichologinio gerbūvio priklauso nuo hormonų balanso. Šis mechanizmas dar nėra išaiškintas iki galo. Tačiau įvairios studijos ir kolektyvinė praktika rodo, kad protarpinis buvimas šaltyje pašalina įvairius psichinių ir biologinių sutrikimų simptomus.

Žmonės, šaltu vandeniu, gerina savo sveikatą daugiau metų nei mūsų kalendoriai turi skaičių. Galbūt dar negirdėjai apie gyvą legendą, ledo žmogų, iš Olandijos, vardu Wim Hof. Jis drąsiai ir atvirai sako jog: „Šaltis yra mokytojas“. Raumeningas Protas aktyviai tyrinėja šalčio terapijos potencialią ir laikui atėjus paruoš daugiau, praktiškai pritaikomos medžiagos šia tema.

O kol kas – šaltas dušas ryte yra labai puiki dienos pradžia. Kaip kavos puodelis, skirtas tavo kūnui.


[yikes-mailchimp form=”1″ title=”1″ description=”1″ submit=”Prenumeruok”]

 

avatar
  Prenumeruoti  
naujausius seniausius
Pranešti
trackback

[…] Tiesiog skaityk šitai. […]