Simas Balčiūnas


Nuotrauka: Allson Kurke

Šis straipsnis prasidėjo kaip pirmasis iš serijos „raumenų funkcijos ir metodai kaip jas pagerinti“. Berašydamas pradines mintis vartojau terminus kaip: raumenų masės auginimas, svorio metimas, fitnesas, sveikata, treniruotės, mankšta, sportas… Šie žodžiai yra suprantami kiekvienam ir nesunkiai įklijuojami į kontekstą, kartu su šių veiklų paskirtimi, nauda, žala ir iššūkiais.
Bet mintimis šokinėdamas tarp keliomis kalbomis užrašytos informacijos radau daug neatitikimų. Kartais tarptautiniai terminai būna paaiškinami skirtingai, kartais reikalingo, lietuviško, žodžio išvis nėra. Iš to kyla neatitikimai, kurie, atrodytų, nekelia didesnių problemų, nes aplink terminus vis tiek galima apvynioti smegenis (suprasti abstrakčiai).
Tiesa tokia, kad tie menki neatitikimai gali vesti prie klaidingai suprantamų principų, kurie, kaip perskaitysi toliau, gali turėti kur kas didesnes pasekmes.

Standartinis suvokimas ir kas su juo ne taip

Fitnesas, mūsų kalboje, yra dažnai asocijuojamas su treniruotu, atletiško sudėjimo kūnu. Kadangi šis žodis yra tiesioginis angliško žodžio fitness vertinys, Valstybinė lietuviu kalbos komisija rekomenduoja keisti jį dvejomis reikšmėmis – fizinis tinkamumas arba kūno rengyba.

Čia gimsta pirma problema, nes fitnesas nėra (vien) kūno rengyba. Klaidinga asociacija, ko gero, kyla dėl to, jog fitnesu yra vadinama atskira sporto šaka – lengvasis kultūrizmas.
Vlkk toliau aiškina, kad kultūrizmas yra: „Fizinių pratimų su svoriais, sveikos mitybos ir poilsio sistema žmogaus sveikatai stiprinti ir kūno raumenims harmoningai ugdyti.“


Skamba gražiai, bet kultūristų (ir Vlkk) liūdesiui, šis apibūdinimas  yra tolokai nuo tiesios. Kultūrizmas (pranc. – culturisme) (angl. – bodybuilding) yra kūno tobulinimas, taikant pratimus su svoriais ir dietą, su tikslu paruošti raumenyną demonstravimui varžybose. Svarbu pastebėti jog šis apibūdinimas nutyli apie sveikatą ir sveiką mitybą.

Elitinių kultūristų kūnai sukelia nenuginčijamą įspūdį. Toks raumenyno išvystymas reikalauja daug pastangų, investicijų ir atitinkamo požiūrio į savo kūną. Standartinės praktikos, profesionalų pasaulyje, leidžia pasiekti labai maža kūno riebalų kiekį, suvalgyti didelius kiekius maisto, taikyti strateginį dehidratavimą ir pan. Tačiau nei viena iš šių praktikų nėra rekomenduojama norint išlaikyti gerą ilgalaikę sveikatą. Profesionalus kultūrizmas yra labai, labai sunkus darbas, kurio sunkiausia dalis, dažnam, yra… Valgymas. Fitneso industrija ir patrauklaus kūno kultas (kurie šiandien yra tas pats žvėris) gali klaidinti, formuoti sau palankius vartotojų įpročius ir šitaip užmaskuoti tikrąją asmeninio fizinio lavinimosi vertę.

Sustačius loginę grandinę turime – kultūrizmą (kaip metodų rinkinį vystyti raumenims) – tuomet turime lengvąjį kultūrizmą (skirtą tobulinti kūno linijas) – kuris yra pravardžiuojamas fitnesu. Iš to kyla klaidingas stereotipas, kad norint pasiekti puikią kūno išvaizdą ir išsaugoti sveikatą žmogus turi užsiimti (lengvuoju) kultūrizmu, taikant stereotipinius kultūristinius metodus, kaip ilgos valandos sporto salėje dirbant su svoriais, griežtai subalansuota dieta, maisto papildų vartojimas ir valgymas šešis kartus per dieną.

 

Išskrostas ir išmėsinėtas fitnesas

Angliškas žodis fitness yra daiktavardis, kuris nusako būseną, kuomet individas atitinka dvi sąlygas: yra fiziškai tinkamas ir turi gerą sveikatą. Vlkk, šiuo atveju, beveik neprašovė, siūlydami keisti fitnesą fiziniu tinkamumu, bet pamiršo pridėti sveikatos aspektą.

Pirma – fizinis tinkamumas – kam?

Žmogus gali būti fiziškai tinkamas vairuoti krovininį vilkiką, dirbti naktinėje pamainoje, statyti namus ir t.t. Panašūs darbai ir specialybės reikalauja savybių, kurios yra, daugiau ar mažiau, universalios tarp sveikų žmonių. Labai reta specialybė, pavyzdžiui tarnyba armijoje ir profesionalus sportas, reikalauja iš individo reguliariai gerinti savo fizinio tinkamumo lygį.

Antra – kas išties yra sveikata?

Pasaulinė sveikatos organizacija apibūdina sveikatą kaip: Health is a state of complete physical, mental and social well-being and not merely the absence of disease or infirmity.

Vlkk antrina: Ligų ir fizinių sutrikimų nebuvimas – visiška fizinės, dvasinės ir socialinės gerovės būklė (dvasinės siūlyčiau keisti į emocinės).

Sutinkant su tokiu apibūdinimu būtina nepamiršti, kad sveikata yra kintanti būklė, kuri gali suprastėti momentaliai, dėl nelaimingo atsitikimo, arba per ilgesnį laiko tarpą, dėl įvairių žalingų veiksnių.

Dabar, įsivaizduok žmogų, kuris yra fiziškai tinkamas savo kasdienėms veikloms atlikti ir turi gerą sveikatą. Toks žmogus, pavyzdžiui, gali dabar skaityti šį straipsnį ir bandyti apvynioti smegenis apie čia rašomus argumentus. Toks žmogus esi tu. Todėl sveikinu ką tik įgijus asmeninį fitneso lygį. Spaudžiu ranką ir linkiu geros kelionės gyvenimo keliais ir klystkeliais. Gali dabar pat užsirašyti į nacionalinį Kultūrizmo, fizinio tinkamumo ir sveikatos čempionatą. Arba skaityti toliau.

Fitnesas – išbraukti, negalima? Ar išbraukti negalima?

Angliškas terminas Fitness buvo sulipdytas biologijos mokslo pasaulyje (1570-1580m), kur vėliau tapo centrinė idėja, apie kurią sukasi evoliucijos teorija. Atitinkamuose sluoksniuose, norint išvengti nesusipratimų, vartojamas terminas Darviniškasis fitnesas. Šis, pirminis, fitneso modelis kalba apie rūšį ir apie jos išlikimą (sugebėjimą išgyventi ir daugintis), kuris vyksta dėka perduodamo genetinio kodo.

Problema kilo todėl, jog kažkur 20a. šis fitneso modelis – skirtas grupei – buvo pritaikytas individui. Individo gyvenimas yra daug dinamiškesnis nei grupės. Vėliau, kartu su kintančiais visuomeniniais poreikiais ir vertybėmis kito ir suvokimas kas yra fitnesas, kodėl mums jo reikia, dėl to šiandien fitnesas yra apsuptas didelio neaiškumų kamuolio, kuriuo mėtosi autoritetingos įstaigos ir įvairaus kalibro treneriai.

Mes visi suprantame pasaulį pagal tai kas patenka į mūsų dėmesio akiratį. Internetas yra pirminis informacijos šaltinis su savo privalumais ir trūkumais, todėl rašydamas šį straipsnį stipriai rėmiausi universaliu fitneso suvokimu interneto vandenynuose. Fizinio lavinimosi knygose fitnesas aiškinamas įvairiai, dažniausiai pritaikomas konkrečioje knygoje aprašomiems metodams, arba pats žodis neminimas iš viso.

Lietuvišką fitnesą reikia ne išbraukti iš žodyno, o įtraukti ir paaiškinti. Fitnesas yra terminas nusakantis kūno būseną – individualų fizinį tinkamumą ir sveikatos lygį. Pabrėžiu, kad šis lygis yra individualus ir gali būti matuojamas lyginant dabartinę būseną ir rezultatus su anksčiau įvertintais rezultatais. Pavyzdžiui, jei asmuo nubėga atstumą X, per trumpesnį laiką nei anksčiau (pageidautina kelis kartus iš eilės), tai rodo progresą.

Todėl nelogiška užsiiminėti fitnesu, lygiai kaip nelogiška užsiiminėti kraujo varinėjimu arterijomis ir buvimu sveikam. Fitnesas vyksta, tai procesas, kuris trunka tol, kol žmogus yra gyvas. Galima užsiimti veiklomis, kurios darys tiesioginį arba netiesioginį poveikį fitneso lygiui.

Rašyti apie fitnesą yra slidu. Visi kas sako, kad konkretus metodas, papildas, prietaisas tikrai tikrai veikia – bando kažką parduoti (produktą, idėją ar užsidirbti iš tavo dėmesio). Vieno tinkamiausio metodo nėra, bet jų yra daug ir vieni veikia geriau nei kiti.

Tai vyksta dėl to, jog mes spekuliuojame apie procesus, kurie yra sukurti gamtos. Procesus kurie vyko ir vyksta čia ir dabar, nepaisant mūsų nesugebėjimo jų paaiškinti, užrašyti ir parduoti kaip universaliai veikiantį receptą. Galiausiai jei mes kažko ir nesuprantame, yra galimybė, kad už to slypi natūrali, daug gilesnė ir nenuginčijama logika, sukurta motinos gamtos.

 

Fizinis fitnesas. Sveiki atvykę į 21a. (pagaliau)

Fizinis fitnesas yra dabartinis fitneso evoliucijos etapas, tai yra vis plačiau vartojamas terminas, kurio, vienas iš geresnių apibūdinimų yra:

Physical Fitness – A measure of the body’s ability to function efficiently and effectively in work and leisure activities, resist hypokinetic diseases (diseases from sedentary lifestyles), and to meet emergency situations.

Fizinis fitnesas – įvertinimas kaip efektyviai kūnas geba funkcionuoti darbo ir poilsio veiklose, susitvarkyti su netikėtomis situacijomis, bei atsparumas sutrikimams kylantiems dėl aktyvumo trūkumo.
Apibūdinimas kartais papildomas „sugebėjimu perduoti genus ateities kartoms“, kas yra sąžininga duoklė originaliam fitneso apibrėžimui.

Fizinis fitnesas yra suprantamas kaip sistema (vieningai veikiantis kūnas) ir tos sistemos įvertinimas (išmatavimas, duomenų sekimas) viename. Tai išsamus, praktinis apibūdinimas, sukurtas žvelgiant iš viršaus, į modernios civilizacijos poreikius ir gyvenimo būdą, dalykus kuriais žmonės jau užsiima. Priešingai, kaip nutinka akademiniame pasaulyje, kur pirma yra suformuluojamas teorinis modelis ir tuomet jis bandomas pritaikyti realybėje.

Fizinis fitnesas gali būti skirstomas į penkis komponentus – biologines kūno funkcijas.

Fizinė jėga (Strength) – tai smegenų ir raumeninės grupės sugeneruota išraiška, leidžianti judėti ir judinti daiktus. Raumens jėga, priešingai nei atrodo, nepriklauso vien nuo raumens dydžio. Vienas iš geriausių to įrodymų yra rytų kovos menų meistrai, skaldantys plytas rankomis. Jėga yra įgūdis, kurį galima treniruoti, taip pat tai yra pagrindas, ant kurio reikia statyti visus kitus fizinio fitneso atributus.

Raumeninė ištvermė (Muscular Endurance) – raumens sugebėjimas atlikti pakartotinus veiksmus (susitraukti ir atsipalaiduoti), veikiant pasipriešinimui. Pavyzdžiui visą dieną darbuojantis kastuvu.

Lankstumas (Flexibility) – judesio, kylančio iš sąnario galimybė. Lankstumas labiausiai priklauso nuo sugebėjimo atpalaiduoti raumenų grupę, šitaip leidžiant jai nevaržomai išsitempti. Mes visi turime pakankamai „ilgus“ raumenis, reikalingus tiems keistiems jogos pratimams, kaip užsikelti koją ant kaklo. Lankstumas yra dar vienas sugebėjimas, kurio lavinimas vyksta pasitelkus tinkamas treniruotes ir kantrybę.

Kvėpavimo sistema (Cardiovascular Fitness) – jungtinis plaučių, širdies ir kraujagyslių sugebėjimas aprūpinti raumenis deguonies prisotintu krauju. Taip pat raumens sugebėjimas pasisavinti deguonį, reikalingą generuoti energijai.
Kartais sutinkamas terminas – kvėpavimo sistemos ištvermė (Cardiovascular endurance) – kūno sugebėjimas atlikti veiksmus ilgesnį laiko tarpą, panaudojant aerobinės sistemos energiją. Tai sugebėjimas bėgti ilgas distancijas.

Kūno kompozicija (Body composition) – kūno raumenų ir riebalų santykis, taip pat laikysena. Bene daugiausiai dėmesio susilaukiantis kūno aspektas, taip pat, labiausiai pervertinamas. Kūno kompoziciją naudinga matyti kaip fizinio fitneso išraišką, kuri išsivysto natūraliai, treniruojant aukščiau išvardintus atributus, bet apie tai plačiau netolimoje ateityje.

Toliau seka įgūdžiai, kurie nebūtinai įtaukiami į fizinio fitneso apibrėžimą, tačiau kyla iš ankščiau išvardintų kūno funkcijų.

Judrumas (Agility)  – sugebėjimas greitai pakeisti kūno poziciją ir judesio kryptį. Gyvas to įsikūnijimas yra krepšininkas bėgantis link varžovų krepšio ir apeinantis visus priešininkus.

Greitis (Speed) – sugebėjimas atlikti judesį per minimalų laiko tarpą, labai aktualus sprinteriui.

Koordinacija (Coordination) – sugebėjimas panaudoti jutimus kartu su kūno dalimis, atliekant motorines funkcijas. Subkategorijos: taiklumas, reakcijos laikas.

Balansas (Balance) – sugebėjimas valdyti kūno svorio centrą, neprarandant pusiausvyros. Vaikščiojimas yra balansas tarp sugebėjimo prarasti pusiausvyrą ir vėl ją susigrąžinti. Kiek ekstremalesnis pavyzdys yra dailusis čiuožimas, kuomet atletas ore apsisuka tris su puse karto ir nusileidžia atbulomis, ant vienos kojos.

Ištvermė (Stamina) – bendras organizmo atsparumas įvairiems vidiniams ir išoriniams veiksniams: fiziniams krūviams, deguonies trūkumui, karščiui. Ištvermė priklauso nuo organizmo pajėgumo kuo ilgiau aprūpinti dirbančius raumenis energija.

Psichologinis pasiruošimas – protinis sugebėjimas, ypač reikalingas profesionaliame sporte. Tai taip dažnai minimas sugebėjimas stumti save iki galimybių ribų, tačiau dar dažniau užmirštamas sugebėjimas atsipalaiduoti ir pailsėti. Tai kontrastas tarp dviejų būsenų, savotiškas įjungtas/išjungtas rėžimas, kuris, treniruojamas kaip fizinio fitneso aspektas, atneša stulbinančius rezultatus tiek kūnui, tiek protui.

Fitnesas gali būti priimamas kaip klausimas – kam tu esi pasiruošęs ar pasiruošusi?

 

Su kultrūzimu viskas tvarkoje, jei kultūristo kūnas yra tavo tikslas. Iš kultūrizmo pasaulio mus pasiekė labai daug idėjų, sėkmingai pritaikomų vystant konkrečius fizinio fitneso aspektus.
Kultūristai dažnai pirmieji pritaiko inovacingus metodus savo treniruotėms ir išbando įvairius maisto papildus. O tai leidžia mums nugriebti grietinėlę ir pritaikyti minimumą, kuris suteikia maksimalius rezultatus.

Pakartosiu, kad pasaulį mes suvokiame pagal tai kokia informacija patenka į mūsų akiratį. Motyvaciniai video ir modelių nuotraukos, kuriuose mes matome kažkieno kito kūną, tampa reikalavimais ir trokštamais rezultatais sau.

Bet ten tu matai kažkieno kito, asmeninį fitneso lygį, kuris priklauso nuo atvaizduoto žmogaus įdėto darbo, tikslų, genetikos, taikytų metodų ir asmeninės istorijos. Išvaizda yra geriausiai matomas ir greičiausiai įvertinamas, bet išvaizda tiksliai neparodo asmens sveikatos ir fizinio pajėgumo.

Galiausiai puiki išvaizda turi savo kainą, apie kurią mažai kas šneka – tai gali būti laikas, pinigai, traumos, sveikata arba net gyvenimo metai. Ir viskas dėl vieno tikslo – atrodyti gerai (kad ir ką tai reikštų). Taip, iš dalies fitnesas yra tuštybės paieškos, bet daug naudingiau yra tai pripažinti nei apsimesti ir slėptis po pasiteisinimais, kad sportuojame (vien) dėl geros sveikatos.

Fizinis fitnesas kiekvienam reikš kažką unikalaus. Galbūt tai bus joga ar jėga išrauti 150kg štangą, nubėgtas maratonas, 50cm apimties bicepsai, 5% kūno riebalų arba sugebėjimas valdyti auditorijos dėmesį ir pravesti galingą prezentaciją. Principai universalūs ir kuomet jie yra suprantami ir taikomi teisingai, tuomet ir teikiami privalumai tampa universalūs visiems gyvenimo atvejams.

[yikes-mailchimp form=”1″ title=”1″ description=”1″ submit=”Prenumeruoti”]

 

avatar
  Prenumeruoti  
naujausius seniausius
Pranešti
Matas
Svečias
Matas

Labai geras, profesionalus straipsnis.
Dėkui Simonai už info.
Ilgas, naudingas straipsnis.
Patinka kad tavo straipsniai universalus…